In verband met corona is voor 2021 een digitale visitatie op afstand in duo-vorm ontwikkeld. Hier vindt u een toelichting op de aanpak. De hulpmiddelen vindt u onder het betreffende kopje.
Er is een pilot uitgevoerd door gemeente Hengelo en OZHZ. De resultaten vindt u in het verslag van POKB van 10 december 2020.
Een visitatie is een bezoek van 2 POKB-deelnemers
aan een andere POKB-deelnemer. Doel van de visitaties is de deelnemers aan POKB
te stimuleren hun aanpak verder te verbeteren en te professionaliseren. Daarmee
sluiten de visitaties aan bij de fase van ontwikkeling van de
kwaliteitssystemen van de deelnemers. Een visitatie is aanvullend op interne
audits. Het is geen bezoek van een certificerende instelling of een inspectie.
Het gaat er om op een positieve en stimulerende wijze de prestaties van de
betrokken organisatie te verbeteren.
Deelname staat open voor iedere provincie, gemeente
en omgevingsdienst. Ook organisaties die niet deelnemen aan het project
Kwaliteitsimpuls kunnen dus deelnemen.
Werkwijze: iedere participerende organisatie wordt 1 x per 5 kwartalen bezocht
door 2-3 personen, namelijk 2 medewerkers van andere participerende
organisaties en soms ook een auditor van SIKB of Bodem+. Jaarlijks is er
1 vast thema dat bij iedere visitatie aan de orde komt. Daarnaast een onderwerp
ter keuze van de bezoekers en een onderwerp ter keuze van de ontvangende
organisatie. Voor het voorbereiden en het uitvoeren van de visitaties zijn
diverse hulpmiddelen opgesteld. Ten behoeve van de feed back worden van de
visitatie-gesprekken verslagen opgesteld. De bezochte organisatie krijgt die
samen met een concluderende brief door SIKB toegezonden. De resultaten zijn
mede basis voor de visitatie in het volgende jaar.
Klik hier voor de notitie "Ervaringen visitaties 2007 - 2018".
Planning en coördinatie
De actuele planning van de visitatieronde vindt u hier. De
resultaten van de afzonderlijke visitaties worden besproken tijdens het overleg
van het Platform POKB. Het overzicht komt in de jaarrapportage terug (eerste
maal over 2007). De coördinatie wordt verzorgd door SIKB in nauwe samenwerking
met Bodem+.
Introductie thema's
Ieder jaar is er een thema dat bij alle visitaties ter sprake komt. Aan de hand
van dit thema vindt ook een beoordeling plaats hoe ver de deelnemers zijn met
het ontwikkelen van hun kwaliteitssysteem. Dit geeft jaarlijks een actueel
inzicht (jaarrapport) en vormt weer input voor de selectie van het thema in het
navolgende jaar.
In 2007 is gestart met het thema kwaliteitssysteem
en onderzocht of de deelnemers beschikken over:
-
een beschreven kwaliteitsmanagementsysteem. Bevat het kwaliteitssysteem alle relevante taken en voldoet de opzet aan het betreffende Normblad? Wordt het systeem beheerd en actueel gehouden?
- een volledig geimplementeerd en geauditeerd kwaliteitssysteem. Kennen management en medewerkers de afspraken en werken zij volgens de afspraken? Vinden er periodieke audits plaats en wordt opvolging gegeven aan verbetermaatregelen?
De thema’s van opvolgende jaren vindt u onder
Kwaliteitsimpuls en visitaties.